Formål
Når børn og unge rammes af kræft, går det ofte ud over deres skolegang og fællesskabet med deres klassekammerater. Deres faglige udvikling kan gå i stå, og de kan føle sig ensomme.
Ph.d.-projektet undersøger, hvordan såkaldte telepresence-robotter kan medvirke til, at børn og unge i behandling for kræft kan bevare den sociale og faglige kontakt til deres skoleklasse.
Projektet skal understøtte børnenes personlige, sociale og faglige udvikling.
Målet er også at reducere antallet af børn og unge, der må gå en klasse om som følge af deres kræftbehandling.
Status
Projektet er i gang.
Projektet havde som mål at inkludere 50 børn med kræft i interventionsperioden. I 2023 blev det sidste barn inkluderet.
Delresultater
Resultaterne viser bl.a., at robotterne fremmer følelsen af social inklusion og mindsker oplevelsen af ensomhed for indlagte børn med kræft.
Derudover giver robotterne klassekammeraterne mulighed for at udvise empati og omsorg for barnet. Det giver dem en bedre forståelse for barnets sygdomsforløb.
Resultaterne viser ligeledes, at telepresence robotter kan være en faglig støtte i behandlingsperioden, da robotten hjælper børn med kræft i at forblive informeret om undervisningens indhold.
De sidste data fra projektet forventes publiceret i 2025.
Læs mere om projektets resultater.
SchoolCare -projektet er en videreudvikling af "Tilbage i skole med robotteknologi".
Støtteår
- Støttet med 550.000 kr. i 2020
- Støttet med 800.000 kr. i 2021
- Støttet med 500.000 kr. i 2022
- Støttet med 249.000 kr. i 2023
Samarbejdspartnere
Projektet er delvist finansieret i samarbejde med Team Rynkeby Fonden.