Formål
I de seneste år er overlevelsesraten blandt børn og unge med kræft steget markant og mere end 87% overlever. Dog er behandlingen omfattende og med betydelige bivirkninger samt uforudsigelighed på grund af både planlagte og akutte indlæggelser. Dette resulterer ofte i et højt skolefravær i behandlingsperioden. Som en konsekvens af det høje skolefravær oplever op mod 50% af børn og unge med kræft psykosociale og faglige udfordringer i forbindelse med at vende tilbage til deres skole efter endt behandlingsforløb.
Formålet er gennem et struktureret randomiseret kontrolleret studie at undersøge, om den nyudviklede SchoolCare-intervention kan fremme skoledeltagelse og sikre kontinuitet og sammenhæng i skolegangen for børn med kræft under deres behandlingsforløb. SchoolCare-interventionen omfatter en skolenavigator, der skal sikre kontinuerlig skolegang, undervisning af lærere i brugen af telepresence-robotter, så børn med kræft kan anvende robotter som fleksible undervisningsredskaber under behandlingen.
Derudover inkluderer interventionen den nyudviklede SchoolMe-app, som skal facilitere og forbedre kommunikationen mellem hospital, skole og hjem. Studiet vil rekruttere danske skolebørn i alderen 5-18 år, som er under behandling for kræft i perioden fra august 2025 til august 2027.
Status
Projektet starter snart.