Formål
I de seneste år er overlevelsesraten blandt børn og unge med kræft steget markant. Mere end 85 % overlever. Men behandlingen er omfattende og medfører betydelige bivirkninger samt uforudsigelighed på grund af både planlagte og akutte indlæggelser. Dette resulterer ofte i et højt skolefravær i behandlingsperioden. Som en konsekvens af det høje skolefravær oplever op mod 50 % af børn og unge med kræft psykosociale og faglige udfordringer i forbindelse med at vende tilbage til deres skole efter endt behandlingsforløb.
Gennem to ph.d.-studier vil forskerne undersøge, om den nyudviklede SchoolCare-intervention kan fremme skoledeltagelse samt sikre kontinuitet og sammenhæng i skolegangen for børn med kræft under deres behandlingsforløb.
Interventionen omfatter en skolenavigator, der skal bygge bro mellem hospital, skole og hjem samt undervise lærere i brugen af såkaldte telepresence-robotter, så børn med kræft kan anvende robotter som fleksible undervisningsredskaber under behandlingen.
Studiet vil rekruttere danske skolebørn i alderen 5-18 år, som er under behandling for kræft i perioden fra 2026 til 2028.
SchoolCare bygger videre på resultaterne fra projektet Tilbage i skole med robotteknologi, som også er støttet af Børnecancerfonden.
Status
Projektet skrider frem som planlagt. Bevægelser og (del-)resultater i projektet vil blive beskrevet her på siden.
Støtteår
Støttet med 4.000.000 kr. i 2024
Støttet med 3.000.000 kr. i 2025