Store dele af Danmark var fyldt med farvestrålende fodboldtrøjer og arrangementer med grillpølser, fodboldquizzer og bordfodbold på arbejdspladser, skoler, foreninger og mange andre steder. FodboldtrøjeFredag satte et stort aftryk på fredag den 1. marts, da Børnecancerfonden og Danske Spil holdt den årlige indsamlingsdag til fordel for børn med kræft.
Nu er indsamlingen talt endeligt op, og de sidste virksomhedsindbetalinger er gået ind. 8.150.000 kr. blev der samlet ind, og sidste års indsamlingsresultat blev dermed mere end fordoblet. Det vækker stor glæde i Børnecancerfonden.
”Det er overvældende, at hele Danmark igen tog imod FodboldtrøjeFredag og viste støtten til børn med kræft. Det var rørende og imponerende at se den massive opbakning overalt, lige fra børn med trøjer til mange former for arrangementer på arbejdspladser og virksomheder rundt om i landet. Det er simpelthen fantastisk at nå et resultat på mere end 8 millioner kroner,” lyder det stolt fra Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden.
Rekordstor opbakning fra både private og virksomheder
Danske Spil er initiativtager til FodboldtrøjeFredag, som i 2019 startede som et internt event i virksomheden, og siden har udviklet sig til en national begivenhed sammen med og til fordel for Børnecancerfonden.
FodboldtrøjeFredag slog rekord på flere parametre. I år deltog et imponerende stort antal virksomheder. Der var i år mindst 513 registrerede indbetalende virksomheder mod 233 sidste år. Antallet af indbetalinger blev fordoblet, og det var nok svært at undgå at blive mødt af fodboldtrøjer på de sociale medier.
FodboldtrøjeFredag har i den grad fået vokseværk.
”Det er utrolig flot, at det indsamlede beløb til fordel for børn med kræft er fordoblet i forhold til sidste år. Der skal lyde en stor tak til alle, der har deltaget og givet et bidrag til årets FodboldtrøjeFredag, som igen viser, det magiske som sker, når danskerne i fællesskab trækker i trøjen og rykker sammen om et godt formål. I Danske Spil er vi stolte over at stå bag FodboldtrøjeFredag sammen med Børnecancerfonden, og vi glæder os allerede til næste år,” siger Nikolas Lyhne-Knudsen, adm. direktør i Danske Spil.
Dagen med stor betydning
I Danmark får ca. 200 børn hvert år kræft, og op mod 600 er i behandling for børnekræft årligt. I dag overlever 6 ud af 7 børn. Men halvdelen får senfølger. Derfor er der brug for opbakning til Børnecancerfonden, som er en privat fond med få medarbejdere, der udelukkende arbejder med børn med kræft.
FodboldtrøjeFredag er en positiv måde, man kan sætte fokus på børnekræft.
”Dagen viser, at man sagtens kan pakke en yderst alvorlig sag - nemlig børnekræft – ind i en festlig dag, hvor virksomheder ændrer arbejdsdagen for en stund, og mange får en anderledes dag med grin og godt humør. Dagen er nemlig med til både at sætte fokus på børn med kræft og samtidig sikre de afgørende midler til at gøre en forskel,” slutter Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden.
Alle de indsamlede penge går ubeskåret til Børnecancerfondens arbejde for børn med kræft inden for forskning, familiestøtte og oplysning.
Der er altid FodboldtrøjeFredag første fredag i marts. Næste gang er fredag den 7. marts 2025.