Nyheder

|

10. august 2025

Nyt forskningsprojekt skal sikre børn med kræft bedre skolegang under kræftbehandling

Viktor Med Robot Uden Tekst

Når et barn får kræft, påvirker det ofte deres skolegang og sociale relationer til klassekammerater og venner. Børnecancerfonden støtter et nyt forskningsprojekt, SchoolCare, der har til formål at sikre, at børn med kræft kan opretholde kontinuerlig skolegang og bevare kontakten med deres klassekammerater gennem behandlingsforløbet.

En vigtig indsats for børnene

Hvert år får cirka 200 børn i Danmark konstateret kræft og ca. halvdelen af dem er i skolealderen. Mange børn med kræft oplever et højt skolefravær i behandlingsperioden, hvilket for mange gør det svært at vende tilbage til skolen og vennerne efter endt behandlingsforløb.

Lektor og leder af SchoolCare projektet, Hanne Bækgaard Larsen, forklarer vigtigheden i, at børn med kræft vedligeholder deres kontakt til skolen i behandlingsperioden.

”Når børn med kræft mister forbindelsen til deres skole og klassekammerater kan det både have faglige og sociale konsekvenser, der rækker langt ud over behandlingsforløbet. Derfor er det vigtigt, at vi allerede fra starten af sygdomsforløbet arbejder systematisk for at fastholde kontakten til skolen” fortæller lektor og projektansvarlig Hanne Bækgaard Larsen fra Rigshospitalet.

Innovativt forskningsprojekt skal mindske skolefravær

SchoolCare vil teste nye løsninger for at sikre børn med kræft bedre mulighed for kontinuerlig skolegang under deres behandlingsforløb. Studiet er designet som et randomiseret forsøg med deltagelse af 100 børn i alderen 5-18 år.

Deltagerne fordeles i to grupper:

  • Gruppe A: modtager støtte fra en skolenavigator
  • Gruppe B: modtager støtte fra en skolenavigator og deltager desuden i undervisningen via telepresence-robotter 

Rekrutteringen begynder i slutningen af 2025, og projektet gennemføres på Rigshospitalet, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital.

Projektets to hovedindsatser:

Skolenavigator
Alle børn i projektet får tilknyttet en skolenavigator, som skal sikre tæt koordinering af skoleaktiviteter og styrke samarbejdet mellem hospital, skole og hjem. Målet er at støtte børnene i at bevare kontakten til deres klasse og undervisningen – uanset sygdomsforløb. 

Telepresence-robotter
Halvdelen af børnene vil derudover få mulighed for at deltage i skoleundervisning via telepresence-robotter – en digital løsning, der gør det muligt at være med i klasselokalet, selv når man er hjemme eller indlagt.

 

SchoolCare bygger videre på forskning om brug af skolerobotter til børn med kræft 

SchoolCare er udviklet med afsæt i det tidligere ph.d.-projekt "Tilbage i skole med robotteknologi", som også er støttet af Børnecancerfonden. Ph.d.-projektet havde til formål at undersøge, hvordan telepresence-robotter kan være en social og faglig støtte for børn med kræft i behandlingsperioden. Resultaterne viste, at robotter hjalp til at bygge bro mellem barnet med kræft og deres klasse. Det skabte mulighed for, at barnet kunne vedligeholde sin plads i klassen til trods for fysisk afstand.

Læs mere om resultaterne fra projektet her.

Resultater fra Tilbage i skole med robotteknologi påpegede dog også, at teknologien kræver en betydelig grad af facilitering og støtte fra lærere og forældre for at fungere optimalt.

Ifølge Kasper Dausel, der er ph.d.-studerende i SchoolCare projektet, har disse erfaringer været afgørende i udviklingen af SchoolCare. Der er nu lagt vægt på at forbedre støtten og vejledningen til skolerne samt styrke kommunikationen mellem hospital, skole og hjem for at sikre en vellykket implementering af robotteknologien.

”At kunne stå på skulderen af tidligere forskning er centralt for at kunne se længere. Vi ved nu meget mere om, hvilke ting vi skal være opmærksomme på, når vi skal introducere denne teknologi i klasseværelset.” fortæller ph.d.-studerende fra Rigshospitalet Kasper Dausel.

SchoolCare har tre konkrete mål:

  1. At skabe et sammenhængende skoleforløb for børn med kræft.
  2. At støtte og øge børn med kræfts skolegang samt deres sociale og faglige tilknytning til klassen.
  3. At styrke kommunikationen og samarbejdet mellem skole, familie og hospital.

14-årige Viktor fik hjælp til at opretholde kontakt til klassen gennem en skolerobot 

14-årige Viktor var 1 ud af i alt 50 børn med kræft der deltog i projektet Tilbage i skole med projektteknologi. Han fortæller hvordan skoledeltagelse gennem robotter kan hjælpe til, at man ikke føler sig ensom og hvordan robotter vil kunne hjælpe flere børn i fremtiden.

”Robotprojektet "Tilbage i skole med robotteknologi" betød, at jeg ikke blev lige så ensom inde på Rigshospitalet. Det hjalp mig meget. Jeg skulle ikke have ekstra undervisning, da jeg kom tilbage i klassen, og det er jeg glad for. Jeg var lidt fagligt og socialt bagud. Men jeg kom meget godt efter det. Det her [skolegang via. telepresence robotter] vil kunne hjælpe mange flere børn, for man har det lidt svært, når man er indlagt på hospitalet,” siger Viktor Lund-Vogensen.

Projektansvarlig, Hanne Bækgaard Larsen fortæller, hvordan børnenes og forældrenes perspektiver har været vigtige i udviklingen af SchoolCare projektet:

”I projektet Tilbage i skole med robotteknologi fik vi mange vigtige indsigter fra børn med kræft og deres forældre om, hvordan vi kan styrke og forbedre brugen af telepresence-robotter som et redskab til at fastholde skolekontakten under sygdom. Flere forældre pegede på, at teknologien kan være ressourcekrævende, især i en i forvejen belastet tid. De erfaringer har vi taget med os i udviklingen af SchoolCare, hvor vi har haft fokus på at flytte ansvaret for teknologiens succes væk fra forældrene og over på de fagprofessionelle omkring barnet” fortæller lektor og projektansvarlig Hanne Bækgaard Larsen.

Viktors mor, Mette Byskov Lund-Vogensen, er glad for, at der er kommet øget fokus på skoledeltagelse og social trivsel for børn med kræft:

”Da Viktor blev syg, blev hans liv og hverdag pludselig meget styret af læger og forældre. Men robotten var kun hans – det var kun ham, der måtte bruge den. Den gav ham mulighed for at have et privat rum sammen med sine klassekammerater og deltage i undervisningen. Frikvartererne og tiden om morgenen, inden skoleklokken ringede ind, var særligt vigtige for Viktor. Det var her, snakken med vennerne opstod naturligt og i den skoleramme, hvor den hører hjemme. Jeg tror, det var afgørende for, at Viktor ikke følte sig hægtet af de sociale fællesskaber, da han efter næsten et år vendte fysisk tilbage til skolen” fortæller Mette.

Forskningsgruppen fra Rigshospitalet håber, at projektet kan få stor betydning for børn med kræfts læring og skoledeltagelse i fremtiden.

”Jeg håber især, at resultaterne vil vise, hvordan en styrket indsats i koordinering og brugen af telepresence-robotter kan støtte børn med kræft i deres skoleforløb og styrke deres sociale tilknytning til klasseværelset og skolens fællesskab." fortæller Fritz Troensegaard ph.d.-studerende fra Rigshospitalet.

Billede af (fra venstre) Ph.d. -studerende Kasper Drusel, Lektor og forskningsleder Hanne Bækgaard Larsen (hovedvejleder), Ph.d.-studerende Fritz Troensegaard, Ph.d. og projektleder i Børnecancerfonden Mette Weibel Willard (medvejleder).

Børnecancerfonden: Vigtigt med fokus på skoledeltagelse

Børnecancerfondens direktør, Marianne Benzon Nielsen, understreger vigtigheden af støtte børn med kræfts skoledeltagelse:

"Vi ved, hvor vigtigt det er for børn med kræft at holde fast i en normal hverdag og deres sociale relationer. Skolen spiller en central rolle her, og derfor har vi valgt at støtte "SchoolCare", som er med til at sikre, at flere børn forhåbentlig kan få en bedre skoleoplevelse," fortæller direktør i Børnecancerfonden Marianne Benzon Nielsen.

Fakta om projektet

Omfang og etablering 

SchoolCare etableres på tre hospitaler:

  • Rigshospitalet
  • Aarhus Universitetshospital
  • Aalborg Universitetshospital

Projektet er støttet med 4.000.000 kr. fra Børnecancerfonden.

Tidsplan

Rekrutteringen af deltagende børn begynder i slutningen 2025.

Primære forskere

  • Lektor og forskningsleder Hanne Bækgaard Larsen (hovedvejleder)
  • Ph.d.-studerende Kasper Drusel
  • Ph.d.-studerende Fritz Troensegaard
  • Ph.d. og projektleder i Børnecancerfonden Mette Weibel Willard (medvejleder)
  • Professor Birthe Dinesen (medvejleder)

    Samarbejdspartnere
  • Aarhus Universitetshospital, herunder professor Henrik Hasle og oversygeplejerske Karen Margrethe Ottosen Møller
  • Aalborg Universitet, herunder professor Marianne Olsen
Navigationspil