Hvorfor er tværfagligt samarbejde vigtigt?
På Rigshospitalets Afdeling for Børn og Unge med Kræft har socialpædagog Laila Uhrskov Hansen undersøgt, hvordan samarbejdet med daginstitutioner bedst understøtter børns udvik-ling under kræftbehandling. For både pædagoger og forældre er det ofte første gang, de står i en sådan situation, og det kan være svært at vide, hvordan man griber det an. Behandlingsfor-løb er sjældent forudsigelige – og netop derfor er fleksibilitet, forventningsafstemning og tillid afgørende:
” Det ligger både forældre og pædagoger på sinde at støtte barnets udvikling og trivsel – også mens barnet er i behandling for børnekræft. Det, der ofte kan være udfordrende for begge par-ter, er at finde ud af, hvordan man griber situationen an. For de fleste er det første gang, de står i en sådan situation, og det kan være svært at skabe en ramme for samarbejdet, fordi be-handlingsforløbene ofte er uforudsigelige. Min erfaring er, at en tidlig kontakt og mulighed for forventningsafstemning kan gøre en stor forskel – og at samarbejdet kan fortsætte og udvikles med ganske få tiltag.”
– Laila Uhrskov Hansen, socialpædagog.

Gode råd til forældre
Daginstitutionen kan være en vigtig støtte – ikke kun for barnet, men også for jer som foræl-dre. I begyndelsen af sygdomsforløbet kan det føles uoverskueligt at skulle holde kontakten, og det er helt forståeligt. Derfor kan det være en hjælp at fortælle daginstitutionen, hvordan I helst vil kommunikere – fx hvor ofte og på hvilken måde. Jo mere klart I kan udtrykke jeres behov og grænser, desto bedre kan institutionen støtte jer. Hvis I har overvejelser om at af-melde jeres barns plads i daginstitutionen, kan det være en ide at vente indtil I er kommet godt i gang med behandlingen og har fået et bedre overblik over jeres behov.
”Det, der føles rigtigt i starten af forløbet, behøver ikke være det samme senere. De første må-neder er ofte præget af kaos og mange nye indtryk. Senere kan det være, at jeres barn giver udtryk for at savne hverdagen, de andre børn og de voksne i institutionen. Måske vil I som for-ældre opleve, at barnet har glæde af at være i daginstitution – i det omfang det giver mening for jer som familie”
– Laila Uhrskov Hansen, socialpædagog
Gode råd inden barnet vender tilbage til daginstitutionen
- Tal med sundhedspersonalet: Afklar med barnets læge, sygeplejerske eller sundheds-faglige person, om barnet må være i daginstitution på nuværende tidspunkt – eller om det er bedst at vente.
- Hvis opstart må udskydes: Drøft med sundhedspersonalet, hvilke andre muligheder der kan være for at dit barn kan indgå i et børnefællesskab, indtil jeres barn igen kan komme i barnets oprindelige daginstitution.
- Hvis barnet må begynde igen: Tag kontakt til daginstitutionen og aftal et møde eller en samtale. Her kan I sammen afstemme, hvad der vil fungere for jer som familie, og hvad institutionen har mulighed for at tilbyde. Det kan være svært at forudsige, hvor-når og hvor meget barnet kan være til stede – derfor er det en god idé at spørge ind til personalets fleksibilitet og muligheder for tilpasning.
Sådan kommer I godt i gang
- Kontaktperson: Efterspørg gerne en kontaktperson på barnets stue i daginstitutionen, som I kan henvende jer til med stort og småt. Det letter samarbejdet for de flestes vedkommende.
- Regelmæssig kontakt: En fast kontakt med personalet i institutionen kan være en stor støtte. Som forældre har man ofte brug for lidt flere informationer end normalt, og det er helt okay.
- Start stille og roligt: I starten vil I som forældre være med, når barnet besøger institu-tionen. Når I – sammen med personalet – vurderer, at barnet er trygt og trives, kan I langsomt skrue op for antallet af timer og lade barnet være der uden jer. Det vigtigste er ikke, hvor længe barnet er i institutionen, men at bevare kontakten til pædagogerne og fællesskabet.
- Ved længere fravær: Hvis barnet ikke kan komme i institution i en periode, så tal med personalet om, hvordan I alligevel kan holde forbindelsen. Måske kan barnet del-tage i morgensamling online, mødes med enkelte børn udendørs – eller få besøg af en pædagog hjemme eller på hospitalet.
- Søskende: Hvis der er søskende i den samme daginstitution, er det ligeledes vigtigt, at I aftaler rammerne for samarbejdet.
- Information til andre forældre: Overvej, hvad de andre forældre skal vide. Et opslag i Aula eller Forældreintra kan være en god måde at skabe forståelse og støtte i børne-gruppen. Aftal med personalet, hvem der informerer, hvem der skal informeres og hvor meget I ønsker at dele.
- Sprog og ordvalg: Tal med institutionen om, hvilke ord I bruger derhjemme, når I ta-ler om sygdommen. Det kan være en hjælp, at personalet bruger de samme udtryk. Det skaber genkendelighed og tryghed for barnet.